Lekker en Simpel

Lekker en Simpel in Istanbul

photo IMG_5484_zps09d4e1fd.jpg

Zoals jullie misschien wel weten bevond Sofie zich de afgelopen week in Istanbul. In de Food Photos hebben jullie al een heleboel lekkere foto’s voorbij zien komen maar Sofie heeft ook nog een verslag gemaakt over haar tijd in Istanbul.

Samen met Telegraaf Media Group gingen wij (Sofie, Ianna van Beginspiration, Leonie van Gewoon Wat Een Studentje ‘s Avonds Eet en Marion en Yoon van TMG) richting Istanbul. TMG is namelijk bezig met het opzetten van een bloggersplatform in Nederland: Blog Society. Dit netwerk wordt binnenkort gelanceerd in Nederland en bestaat al een aantal jaar in Turkije. We gingen dus een bezoekje brengen aan Istanbul om te zien hoe groot de bloggerswereld in Turkije is. We waren zelfs aanwezig bij de uitreiking van awards aan Turkse bloggers!

Woensdag
Woensdag 4 december was het zover! We gingen met zijn vijven op weg naar Istanbul. De vliegreis verliep heel goed want we hadden fijne plekken met extra beenruimte.

Aangekomen in Istanbul was het inmiddels donker en werden we met een auto naar ons fijne hotel Marmara Pera gebracht. Dezelfde avond gingen we uiteten, met onder andere twee Duitse bloggers en een flinke groep mensen van het Turkse bedrijf Hurriyet, in het visrestaurant Limani. We kregen daar een 4-gangen diner dat je al kon zien in ons Food Photo overzicht.

photo IMG_5490_zps31cc2225.jpg

Donderdag
De volgende ochtend gingen we lekker ontbijten in het hotel. Er was een gigantisch ontbijt met heel veel lekkere dingetjes. Vervolgens hadden we tot 2 uur de tijd om lekker door de stad te struinen. Het was heerlijk weer en we zijn lekker op pad gegaan. Om 2 uur werden we verwachten in een conferentiecentrum, waar we aanwezig zijn geweest bij een aantal presentaties over bloggen. De presentaties werd in het Turks gegeven maar gelukkig kregen we oortjes waardoor we de presentaties in het Engels konden beluisteren. Helaas was de Engelse vertaling niet geweldig en zijn we uiteindelijk vrij snel afgehaakt. We zijn toen met zijn vijven een heerlijk taartje gaan eten in het Hilton hotel.

Die avond zijn we super lekker uiteten geweest in Cafe Ada dat een restaurant en boekenwinkel is. Vervolgens zijn we naar club Babylon gegaan voor Boomads. Hier werden er awards uitgereikt aan Turkse bloggers (hoe tof is dat?!). Helaas was de volledige avond in het Turks waardoor we zelf maar zijn gaan raden waarvoor bloggers een award kregen (iets met haar, iets technisch en ga zo maar door) Het was een heel fijne avond met heerlijke muziek! Er kwam zelfs een Nederlandse band optreden en dat was een groot succes! Iedereen ging namelijk helemaal uit zijn dak! Ook heel leuk om te zien hoe groot de bloggerswereld in Turkije is.

photo IMG_5499_zpsba6a62e0.jpg

Vrijdag
Eerst hebben we weer super lekker ontbeten en vervolgens zijn we weer op pad gegaan. We namen de taxi naar het oude gedeelte van Istanbul waar we als eerste naar de Bazar zijn gegaan. Eerlijk gezegd viel ons de Bazar een beetje tegen omdat je eigenlijk overal dezelfde producten tegenkomt. Ze verkopen namelijk overal kruiden, thee, mooie bordjes, tassen en sjaals.

photo IMG_5622_zps3943a905.jpg

Na ons bezoekje aan de Bazar zijn we langs nog een paar bezienswaardigheden gegaan waaronder de Agia Sofia, de blauwe Moskee en Yerebatan Saray ook wel de Basilica Cisterne. Yerebatan Sarayι is een ondergronds waterreservoir met 336 pilaren wat ookwel het Verzonken Paleis wordt genoemd. Het was heel mooi maar ook wel een beetje griezelig. Leuk feitje: meerdere films hebben hier verschillende scenes opgenomen zoals James Bond. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Midpoint. Hier komt nog een apart verslagje van op Lekker en Simpel.

photo IMG_5608_zps176b8080.jpg

Zaterdag
Zaterdag hebben we eerst weer heerlijk ontbeten. Jammer genoeg was het zaterdag een beetje grauw weer en was er veel regen voorspeld. We zijn naar het museum “Istanbul Modern” gegaan, wat erg leuk was om eens te zien! Het plan was om daar te gaan lunchen omdat dit erg lekker zou zijn. Maar helaas voelde Ianna zich niet zo lekker en zijn Leonie en ik uiteindelijk gaan lunchen bij the House Cafe. Dit was zeker geen verkeerde keuze want we hebben hier heerlijk gegeten. Het House Cafe bevindt zich trouwens in de Istiklal Caddesi, de bekende winkelstraat, voor de geinteresseerden. Ze hadden een uitgebreid menu met super veel lekkere dingetjes. Uiteindelijk hadden we gekozen voor een mini pizza met mozzarella en tomaat, mini Turkse pizza’s en risottoballetjes en wat was dit lekker zeg! De rest van de dag hebben we rustig doorgebracht. We hebben nog wat gewinkeld en verder nog een beetje uitgerust in het hotel.

photo IMG_5524_zps926fc68d.jpg

‘s Avonds zijn we naar een heel schattig en leuk restaurantje gegaan om Turkse mezzes te gaan eten. In het restaurantje zaten we aan kleine tafeltjes met poefjes en er stonden hooguit 15 tafels. Nadat we de ober hadden verteld dat we voor de Turkse mezzes kwamen, kwam hij aan met een dienblad vol met heerlijke gerechtjes. We mochten er afpakken wat ons lekker leek en elk gerechtje kostte maar 5 lira (circa 1,8o euro)! Daarna hebben we ook nog wat warme hapjes besteld en ondertussen kregen we onbeperkt brood. Het eten was niet alleen heerlijk maar ook de rekening, we betaalden namelijk 56 lira in totaal voor 3 personen wat uitkomt op zo’n 20 euro. Na het eten zijn we naar 360 gegaan waar we een lekker drankje gedaan hadden. Helaas viel 360 ons een beetje tegen aangezien het bekend staat om zijn prachtige uitzicht. Ons hotel heeft namelijk ook een heel mooi uitzicht!

photo IMG_5668_zps4cc769d8.jpg

Zondag
Zondag was het alweer tijd om naar huis te gaan. We begonnen de dag weer goed met een heerlijk ontbijtje en daarna was het vrijwel meteen tijd om naar het vliegveld te gaan. Na ongeveer 10 keer door een detectiepoortje te zijn geweest, konden we eindelijk even afkoelen voordat we het vliegveld ingingen. Wat ons wel heel erg opviel is dat overal waar je heen gaat (clubs, hotels enz) je door een detectiepoortje moet lopen en je tas door een scan gaat. Op het vliegveld hebben we een lekkere frappuchino bij de Starbucks gedronken  en waren we klaar om het vliegtuig in te gaan. In het vliegtuig was het weer prima vertoeven met stoelen bij de nooduitgang en eigen schermpjes waar je films op kon kijken. En toen was het tripje alweer voorbij!

Nog een paar feitjes:

• Je ziet ontzettend veel mannen op straat (ongeveer 80-90 procent) en heel weinig vrouwen.
  • Overal waar je binnenkomt is het snikheet. Elke taxi, restaurant, hotel of winkel heeft de verwarming op 30 graden staan en als je dan je winterjas aan hebt, dan krijg je het toch wel erg warm!
  • Alle kentekens in Istanbul beginnen met het cijfer 34, dit is de stadscode.
  • Wist je dat Istanbul meer dan 13 miljoen inwoners heeft?!
  • Stap nooit in een taxi waar geen teller in zit of als de taxichauffeur zegt dat de teller kapot is. De taxichauffeur wil je dan gaan oplichten en je meer geld laten betalen voor een ritje.  (Wij hebben het zelf meegemaakt, de chauffeur wilden ons 20 lira ipv 9 lira laten betalen en wilden ons vervolgens ook niet uit de taxi laten)

Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad in Istanbul met Leonie, Ianna, Marion en Yoon! Ik kan eigenlijk nog steeds moeilijk bevatten dat ik vorige week in Istanbul ben geweest! Daarnaast zijn de dagen echt voorbij gevlogen en was het elke dag heel erg gezellig met Ianna en Leonie, die ik voor dit tripje nog nooit had ontmoet. Het was ook super leuk om een paar dagen in Istanbul door te brengen. Het eten was namelijk heerlijk, over het algemeen is het heel goedkoop in Istanbul en er zijn genoeg bezienswaardigheden om te bekijken en dingen om te doen.

Onze kookboeken

6 reacties op “Food hotspots Barcelona”